Rio is fantastisch! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amy Boijens - WaarBenJij.nu Rio is fantastisch! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amy Boijens - WaarBenJij.nu

Rio is fantastisch!

Door: Amy

Blijf op de hoogte en volg Amy

09 Maart 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hier ben ik weer!!
Centraal Amerika heb ik achter me gelaten en ben gevlogen naar Brazilië. Na aankomst in Sao Paulo met het vliegtuig ben ik opgehaald door een vriend van me en ben daar 2 dagen gebleven. Maar aangezien het wereldberoemde Braziliaanse carnaval in Rio de Janeiro al aan het opwarmen was, ben ik snel met de bus naar Rio gereisd (6 uurtjes). Daar stond het welkomstcomité me al op te wachten: Mijn Nederlandse vriendinnetjes Tessa, Kim en haar Braziliaanse vriend Rodrigo. Tessa en ik mochten 2 weken lang verblijven in een appartement van familie van Rodrigo, gelegen op 50 min met metro van het centrum, zodat we niet megadure hostels hoefden te betalen tijdens de carnavalsperiode. Dat was echt ontzettend fijn!
Carnaval was fantastisch!! Anderhalve week lang genieten van de Braziliaanse samba, massale straatparades, Antarctica bier, caipirinhas & caipifrutas, prachtige parades in het wereldbekende Sambodromo (vast wel eens op TV gezien). En dat allemaal met zoveel zon!! Wij zijn naar de Sambodromo geweest op de avond van de Champions Parade waar dan de 6 beste sambascholen pronken met hun prachtige wagens, kleurrijke kostuums en elk met een eigen lied. Elke school laat 80 minuten lang zien wat ze hebben, dus dan kan je wel bedenken dat we letterlijk de hele nacht daar op de tribune hebben gestaan. Maar het is dan ook echt geweldig!! En verder vond ik ook de blocos fantastisch! Daar zijn er maar liefst 400 van in Rio, van klein tot groot. Dat zijn de carnavalsbands die, gevolgd door een enorme massa dansende mensen, op grote wagens al trommelend door de straten rijden. Vele mannen gingen gedurende deze dagen verkleed als vrouw, echt hilarisch om al die travos te zien :).
Na twee weken in het appartement geslapen te hebben, ben ik samen met Tessa terechtgekomen in een hostel op 2 straten afstand van het bekende Copacabana strand. Superlocatie en het toppunt is dan ook nog eens dat ik helemaal niets ervoor betaal. In ruil voor wat te koken voor de mensen die het hostel aan het klaarmaken zijn voor de opening, mag ik van de uberrelaxte baas hier eten, drinken (zelfs heerlijke caipirinhas) en slapen!! Rio was nog nooit zo goedkoop geweest :). Ik blijf hier maar tijdelijk, maar Tessa gaat hier nog een aantal maanden werken.
De afgelopen weken heb ik ook al een aantal mooie highlights van Rio bezocht. Zoals de Sugarloaf waar je met een peperdure kabelbaan naar boven gaat en dan prachtig uitzicht hebt. Ik ben naar de witte stranden van Copacabana, Ipanema, Leblon en Vermelha geweest. Lekker veel strand! Ondanks dat het hele populaire stranden zijn, zijn ze niet de meest mooie die ik gezien heb..Vooral de zee is vrij vervuild. Maar het bijzondere is wel dat het heerlijk dichtbij de stad ligt, er vele mooie mensen rondlopen met hun ienimini bikinietjes (maar ook hele dikke waarvan je de bikinis niet eens ziet tussen de rolletjes door:)) en dat er een hele relaxte sfeer hangt.

De bekende Escadaria de Selaron zijn we opgelopen, de kleurrijke betegelde trappen met tegeltjes van over de hele wereld, zelfs Nederlandse. Voor de kenners: Dit is de trap die je ook ziet in de clip van SnoopDog & Pharrell met het liedje Beautiful...

Vorige zondag waren vele musea gratis te bezoeken, dus ben ik naar het Nationaal Historisch Museum geweest en het Museum Bellas Artes...
Ook ben ik naar het hoogste punt gelopen van het Nationaal Park Tijuca. Erg mooie tocht door tropisch regenwoud met op de top een super uitzicht over heel Rio!
En gister ben ik nog samen met 4 Engelsen helemaal naar het bekende grote Christus beeld geklommen boven op de berg..dat was vrij pittig, maar als je er dan eenmaal bent, zeker de moeite waard!! Wat ik allemaal niet doe om wat geld uit te sparen haha.

En uiteraard...heb ik ook al flink wat gefeest in Rio. Van sambaclubjes tot optredens in concertzaal of gewoon een drankje doen onder de Arcos van Lapa..Maar het toppunt was nog de Favela funk party. Dat is een groot feest in een favela (krottenwijk) samen met de lokale inwoners maar ook met een paar toeristen, waar ze van die lekkere typische funkmuziek draaien waar je alleen maar met je kont op hoeft te schudden :)...super! En die samba, daar moet je toch echt even voor oefenen. Niet makkelijk, en ook nog eens supervermoeiend voor je kuiten..Maar zoo leuk om te dansen!

De komende dagen moet ik gaan bedenken wat ik wil gaan bezoeken in de rest van Zuid Amerika, zodat ik er weer met mijn backpack vandoor kan. Voorlopig dus nog geen einddatum in zicht, maar ik kom echt nog wel terug hoor ;).

Blijf me volgen voor meer verhaaltjes en foto's.

Groetjes,
Amy
Rio de Janeiro (Brazilie) 9 mrt 2012

  • 09 Maart 2012 - 16:31

    Annet:

    Wat een geweldige dingen maak jij toch mee zeg.. Dit pakt niemand je meer af! Geniet lekker daar en swing it out baby! -:)
    Groetjes, Annet.

  • 09 Maart 2012 - 17:51

    Josta:

    Lekker aan het DAGGEREN!!! :D Ingmar zal trots op je zijn. :-)))

  • 09 Maart 2012 - 21:41

    Bas:

    hi Amy,

    ik lees net dat Prins Harry (UK) ook in Rio is op dit moment. Misschien dat je een date met hem kunt regelen? ;-)
    Nog veel plezier de komende tijd. Hou je wel aan je belofte dat je terug gaat komen!
    Zwaai

  • 12 Maart 2012 - 02:15

    Nanda:

    Hey Amy,
    Klinkt weer super!
    Geniet er lekker van, ben benieuwd wat je vervolg gaat worden!
    X Nanda

  • 13 Maart 2012 - 02:28

    Tessa:

    Jaaaa eindelijk je verhaaltje gelezen :D En we gaan nog niet naar huissss nog lang niet nog lang niet!!

  • 17 Mei 2012 - 13:34

    Marlou Vijgen:

    Hoi Amy, hoe is het ermee?
    Mam zei dat alles met je goed gaat. Je bent laats 4 dagen in de jungle geweest hoorde ik en je vond het geweldig. Waar gaan de volgende reizen naar toe? Ik hoop dat je nog een hele fijne reis voor de boeg hebt.

    Heel veel groetjes van ons allemaal

    Fam Vijgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Lieve familie & vrienden, Voor velen niet onverwacht, ga ik me opnieuw wagen aan een super rondreis. Dit keer heb ik mijn baan opgezegd om een prachtige rondreis te gaan maken door Midden- en Zuid-Amerika na afloop van wederom een bezoek aan het altijd mooie Mexico. Hiervoor heb ik minimaal een half jaar uitgetrokken... einddatum nog onbekend. Uiteraard wil ik al mijn ervaringen en mooie momenten graag met jullie delen. Hopelijk krijgen jullie dan ook een beetje het gevoel dat je stiekem met mij mee reist :) Abrazo, Amy

Actief sinds 21 Dec. 2008
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 30415

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2011 - 19 December 2012

Mijn Droomreis

28 December 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: