Arequipa, ik ga je missen!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Amy Boijens - WaarBenJij.nu Arequipa, ik ga je missen!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Amy Boijens - WaarBenJij.nu

Arequipa, ik ga je missen!!

Door: Amy

Blijf op de hoogte en volg Amy

27 September 2012 | Peru, Arequipa

Hola!!
Na nu alweer 2,5 maand in Arequipa te hebben gewoond, is het weer tijd voor een update!! Wat een heerlijke stad om in te verblijven en wat een goede vrienden heb ik gemaakt. Daarom wil ik hier eigenlijk nog niet weg...maar aan de andere kant heb ik besloten om voor Kerstmis terug te zijn in Nederland om dit te kunnen vieren met mn familie en vrienden...Dussss...En aangezien ik toch nog wat meer van Peru wil zien en daarna nog wat tijd wil doorbrengen in de Amazone en in Noordoost Brazilië, zal ik komende zondag Arequipa verlaten..Buhuhu....
Zoals ik al vertelde in mijn vorige verhaal ben ik gaan werken als vrijwilliger voor Intiwawa. In totaal heb ik dat 6 weken gedaan, wat werkelijk fantastisch was. Ik heb in die tijd voor verschillende projecten mogen werken. Hoofdzakelijk heb ik de laatste 3 weken gefunctioneerd als huiswerk coördinator. Van maandag tot donderdag hielpen wij een groep van ong 25-35 kinderen (4-15 jaar) met hun huiswerk van school. Daarna geven we ze te eten en moeten ze hun tanden poetsen. Na een weekje of 3 begon ik al goed de namen te leren kennen en raakte ik meer gehecht aan een aantal kids...ze komen dan al binnen gerend om je te begroeten en een dikke knuffel te geven..of ze willen op mijn rug...heel schattig allemaal.
Een keer in de paar maanden organiseert Intiwawa een feest in een van de discoteken in Arequipa om geld binnen te halen voor het goede doel en aangezien ik dol op organiseren ben (en nog meer dol ben op feestjes ;) ) heb ik dit feest samen met een collega georganiseerd. Na heel wat promotie gedaan te hebben (flyeren bij universiteiten, in de stad, in winkelcentra, en ik ben zelfs op de radio geweest!!...) kunnen we zeggen dat het gemaskerd feest in de populairste club van Arequipa, DejaVu, echt een succes was. De club was tot aan de tweede verdieping toe vol, mede te danken aan een lang weekend wat uiteraard door latinos gevierd wordt.
Op de vrijdagen doen we samen met de kinderen wat spelletjes spelen of doen we iets creatiefs, zoals volleyballen, tikspelletjes, vliegers of fotolijstjes maken. Maar iedere vrijwilliger mag ook een eigen programma voordragen voor die middag. En daar heb ik gebruik van gemaakt ;).
Jonathan en Cristian zijn twee goede Peruaanse vrienden van me en hebben me geholpen met het entertainment. Jonathan verzorgde de googeltrucjes als een echte professional en Cristian deed samen met zijn vrijwilligers van Young Life (een organisatie voor jongeren die een moeilijke jeugd hebben door uiteenlopende redenen) een heus spel en theater spektakel. En samen met 3 andere meiden hebben we de avond ervoor 120 appel en bananen pannenkoekjes gebakken voor de kids.. lekker!!! Er waren maar liefst 50 kinderen aanwezig en allen hebben gelachen, gedanst, gegeten en gingen met kleine kadootjes terug naar huis. Wat een topdag!! Helaas was dat ook mijn laatste dag en was het dus wel een beetje triestig om afscheid te nemen van alle niños.

Maar naast al het werk stond de hele maand augustus ook in het teken van feest, vanwege het 472 jarig bestaan van de stad Arequipa. Elke dag was er wel iets te doen, zoals concerten met traditionele muziek, een gastronomisch festival, een pisco festival (het nationale drankje van Peru), parades en ook heel veel folkloristische dansshows. Allemaal gratis!
Dus uiteraard buiten het werk om, zochten we het vertier op :)
Dankzij een jongen die als gids werkt, konden Erika, een Belgische vrijwilligster, en ik meelopen in El Corso de la Amistad (15 aug), een parade zoals wij die kennen met carnaval. Veel muziek, mooie gekleurde kostuums en heel veel mensen aan de kant van de straat. En wie liepen daar dus in mee, als enige toeristen tussen de Peruanen haha. Onze groep had een grote wagen in de vorm van een condor en wij deelden ansichtkaarten uit met mooie foto's erop van de Colca Cañon (prachtige vallei omgeven door traditionele dorpjes) en we gaven ook kartonnen petjes weg.. De toeschouwers vonden het fantastisch en wij vonden het super om mee te maken!
Verder ben ik nog met wat vrienden en collega's naar een super salsa en reggeaton concert van Tito el Bambino, Victor Manuel en Tego Calderon geweest..helaas niet gratis, maar absoluut het geld waard. Voor de mensen die deze artiesten niet kennen...ze zijn zeer groot in met name Latino America.

Alweer ruim een maand geleden was ik jarig en dat moest gevierd worden! Helaas zonder mn Nederlandse familie, vriendjes en vriendinnetjes, maar gelukkig heb ik hier in Peru genoeg mensen leren kennen om er een gezellige dag en nacht van te maken.
Die middag heb ik gewoon gewerkt en aan de kids lollies uitgedeeld en een volleybal cadeau gedaan. Ze hebben zelfs nog voor me gezongen! daarna terug naar huis, douchen en klaarmaken voor de avond. Ik heb mijn verjaardag gevierd in de bar van hostel Flying Dog, aangezien de bartender Jonathan de beste cocktails maakt en het gewoon een beetje onze bar is geworden....Een vriend van mij had een beetje erg veel zijn best gedaan om alles er goed uit te laten zien, want hij had ballonnen geregeld, een piñata, meerdere bloemstukken met rozen en ook nog eens een fles whiskey...Beetje overdreven maar goed, hij vond dat blijkbaar nodig...Er waren veel vrienden en collega's gekomen en we hebben echt een superavond gehad!!

Vorige week dacht ik mn laatste week te hebben in Arequipa, dus moest er een afscheidsfeestje gehouden worden....uiteraard weer
helemaal geslaagd...maar als je na een afscheidsfeestje niet binnen een paar dagen weg bent...dan geld dat feestje dus niet meer als afscheid...dus aankomende zaterdag doen we het nog eens over ;). Dit keer organiseren we een BBQ met daarna, zoals alweer bijna elke zaterdagmiddag op stap in Mr Fish, een geweldige club met entertainment!
En zondag is dan echt de dag dat ik de nachtbus neem in noordelijke richting naar Ica. En vanaf daar ga ik weer lekker backpackend door Peru verder..
Ik ga het wel missen....de kids van Intiwawa, met zwarte voeten thuiskomen na een werkdag (draag slippers), al het gefeest in Arequipa, de overheerlijke gigantische churros, de rocotto relleno (gevulde chile), en nog het allermeeste...de vrijwilligers en mijn toffe vrienden hier. Drooghouden zal me niet lukken.

Dikke knuffel,
Amy
Arequipa (Peru) 27 sep 2012

  • 28 September 2012 - 08:34

    Hanna:

    Hi Amy,

    Leuk verhaal weer! Wat leuk dat je zo lang in Arequipa bent gebleven! Veel plezier de komende tijd in Peru!!!

  • 28 September 2012 - 10:35

    Tessa:

    XUXAA! Mooi zeg, geweldige ervaring toch en helemaal a la Amy! Ik wist dat Peru jouw landje zou zijn :P! Veel plezier met je verdere reis en ik hoop je echt nog ff te zien voor ik weer vertrek gheh xx

  • 28 September 2012 - 11:12

    Maaike:

    Hoi Amy!

    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen, veel succes met het afscheid nemen komende week en veel plezier met het vervolg van je reis! Hopelijk tot snel, veel liefs uit Frankrijk xxx

  • 28 September 2012 - 11:27

    Lieke:

    Zo jaloers, wat een heerlijk verhaal. Ik wil ook zo weer weg, haha!
    Geniet er lekker van.

    Dikke kus

  • 28 September 2012 - 12:14

    Linda:

    Weer een mooi verslag van supermooie ervaringen! Veel plezier op je komende avonturen! Veel liefs!!

  • 30 September 2012 - 13:12

    J.Bouwens:

    Amy,wat een mooi reisverslag.Dit is inderdaad de reis van je leven,geniet er maar van.Wij hopen je met Kerstmis te treffen bij ome Jan in het cafe. Nog een fijne reis.en tot ziens.

    dikke knuffel van tant Resie ome John Guido en Robbie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Lieve familie & vrienden, Voor velen niet onverwacht, ga ik me opnieuw wagen aan een super rondreis. Dit keer heb ik mijn baan opgezegd om een prachtige rondreis te gaan maken door Midden- en Zuid-Amerika na afloop van wederom een bezoek aan het altijd mooie Mexico. Hiervoor heb ik minimaal een half jaar uitgetrokken... einddatum nog onbekend. Uiteraard wil ik al mijn ervaringen en mooie momenten graag met jullie delen. Hopelijk krijgen jullie dan ook een beetje het gevoel dat je stiekem met mij mee reist :) Abrazo, Amy

Actief sinds 21 Dec. 2008
Verslag gelezen: 680
Totaal aantal bezoekers 30397

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2011 - 19 December 2012

Mijn Droomreis

28 December 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: